Penerapan Media Pembelajaran Digital Bermuatan Tri Hita Karana Pada Pembelajaran IPA Di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.31316/esjurnal.v12i1.4398Abstract
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengkaji dan menganalisis secara deskriptif tentang penerapan media pembelajaran digital bermuatan Tri Hita Karana pada pembelajaran IPA di sekolah dasar. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif kualitatif dengan teknik studi pustaka yaitu penelusuran terhadap buku dan jurnal yang terbit selama 5 tahun terakhir. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan media pembelajaran digital yang bermuatan Tri Hita Karana pada pembelajaran IPA di sekolah dasar menunjukkan hasil yang baik yaitu; 1) Media yang dihasilkan layak digunakan dalam pembelajaran, 2) Berpengaruh positif terhadap hasil belajar dan pemahaman konsep, 3) Menguatkan karakter, 4) Mengasah sikap sosial siswa, 5) Meningkatkan kesadaran dan tanggungjawab siswa terhadap budaya lokal. Namun, masih sedikit guru dan peneliti yang menggunakan media pembelajaran digital dengan muatan Tri Hita Karana dalam pembelajaran IPA di SD. Jadi dapat disimpulkan bahwa media pembelajaran digital memberi pengaruh positif pada pembelajaran IPA di SD.
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2024 Ni Putu Wulan Pratami Dewi, Ida Bagus Putu Arnyana, I Wayan Suja
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
-
The journal allow the authors to hold the copyright without restrictions and allow the authors to retain publishing rights without restrictions.
-
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Elementary School is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://journal.upy.ac.id/index.php/es