Analysis Of Moral Values In Lencana Alia™ Children Story By Esti Asmala

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31316/esjurnal.v9i2.3216

Keywords:

exemplary value, modelling, reinforcement

Abstract

This research aimed to analyze the exemplary values in 'Lencana Alia' story book by Esti Asmala. This research was carried out with a qualitative method. The result revealed that Asmala combined symbolic modeling technique and positive reinforcement to give an understanding of exemplary values that children can practice. The symbolic modeling technique included the character activities that showed some moral values such as independence, cleanliness, responsibility, commitment, social care, and honesty. Then, an example of positive reinforcement was given to encourage children in the form of a badge based on the character they successfully played. Besides, children were also taught to recognize critical situations to see a situation that is more appropriate or favorable to their ego.

References

Abdurrahman. (2019). Upaya Meningkatkan Perkembangan Nilai Agama dan Moral Melalui Metode Keteladanan pada Anak Usia Dini. Jurnal Realita, 4(7), 700–705. https://doi.org/10.20414/jpk.v14i2.698

Aini, K. (2021). Kemandirian Belajar Mahasiswa Melalui Blended Learning Tipe Flipped Classroom pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Literasi Digital, 1(1), 42-49.

Aini, K., & Ridwan, M. (2021). Students'higher Order Thinking Skills Through Integrating Learning Cycle 5e Management With Islamic Values In Elementary School. AL-TANZIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(3), 142-156.

Amril, R., & Pransiska, R. (2021). Analisis Buku Cerita Bergambar “Bee Series†Sebagai Media Dalam Penanaman Nilai-Nilai Karakter Pada Anak. Jurnal Golden Age, 5(02), 175–184. https://e-journal.hamzanwadi.ac.id/index.php/jga/article/view/3488

Asmalia, E. (2019). Lencana Alia. Badan Pengembangan Bahasa dan Perbukuan.

Efendy, D. A. (2021). Nilai-Nilai Keteladanan Dalam Film Sepatu Dahlan Dan Relevansinya Dengan Pendidikan Karakter Anak Sekolah Dasar. 1–104.

Hadi, S. (2020). Analisis Nilai Budi Pekerti Luhur Kumpulan Cerita Pendek Anak “Aku Anak Baik†Anisa Widiyarti. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 5(1), 98–112. https://doi.org/10.28926/briliant.v5i1.435

Harahap, M. (2022). Penguatan Nilai Karakter dalam Cerita Anak “ Little Abid Balita Cerdas & Saleh †Karya Tim Cordoba Kids. Diglosia, 5(1s), 215–234.

Ningtyas, Y., & Jadmiko, R. S. (2021). Analisis Kecerdasan Interpersonal Siswa Yang Mengalami Perundungan Verbal (Verbal Bullying) Di Kelas 4 SD Negeri Boro Kecamatan Kedungwaru. Wahana Sekolah Dasar, 29(1), 45–55. http://journal2.um.ac.id/index.php/wsd/article/view/15687

Puspasari, K. D. (2018). Teknik modelling simbolik dan reinforcement positif untuk meningkatkan keterampilan sosial pada Anak Intellectual Disability. Procedia : Studi Kasus Dan Intervensi Psikologi, 6(2), 46–53. https://doi.org/10.22219/procedia.v6i2.12641

Rahmawati, S., & Dewi, N. K. (2020). Dampak media pembelajaran kisah keteladanan terhadap karakter peduli sosial dan prestasi belajar anak sekolah dasar. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, 17(2), 153–163. https://doi.org/10.21831/jc.v17i2.30574

Ridwan, M. (2014.) Kurikulum (2013). dan Pendidikan Nilai Kearifan Lokal di Sekolah Dasar. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan tema Implementasi Kurikulum 2013 dan Problematikanya, Pascasarjana UNESA Tahun 2014 (pp. 102-108).

Ridwan, M. (2016). Pendidikan Karakter Berbasis Permainan Tradisional Siswa Sekolah Dasar di Sumenep Madura. Prosiding Seminar Nasional Prodi PGSD dan Prodi BK FKIP UAD. ISBN: 978-602-70296-8-2

Ridwan, M. and Wahdian, A. (2017). Structure, Function and Value The Tradition of Oral Literature in Sumenep Madura. ISLLAC: Journal of Intensive Studies on Language, Literature, Art, and Culture, 1(1), pp.252-273.

Ridwan, M. (2017). Tradisi Nyanyian Anak Terhadap Pembentukan Karakter Anak Usia Sekolah Dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan, 26(1), pp.49-61.

Ridwan, M. (2018). Learning of local environmental wisdom in oral literature of madurese traditional song in sumenep. ISCE: Journal of Innovative Studies on Character and Education, 2(1), pp.93-103.

Ridwan, M. (2018). Literature Syi’ir MaduraAs A Legenskap Of Strengthening Characters In Elementary School. ISCE: Journal of Innovative Studies on Character and Education, 2(2), pp.332-339.

Ridwan, M. (2016). Ajaran moral dan karakter dalam fabel kisah dari negeri dongeng karya mulasih tary (kajian sastra anak sebagai bahan ajar di sekolah dasar). Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 6(01).

Sari, L. D. K., & Wardani, K. W. (2021). Pengembangan Buku Cerita Bergambar Digital untuk Meningkatkan Karakter Tanggung Jawab Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 1968–1977.

Susanty, F. (2021). Pola Pemberian Hadiah dan Hukuman dalam Mendidik Anak Menurut Pendidikan Islam (Studi Kajian Kepustakaan). 6(1), 71–82.

Wulandari, D. A., Saifuggin, & Muzakki, J. A. (2018). Implementasi Pendekatan Metode Montessori Dalam Membentuk Karakter Mandiri Pada Anak Usia Dini. AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak, Vol. 4(2), 1–19. www.syekhnurjati.ac.id/jurnal/index.php/awlady

Downloads

Published

2022-07-30

Citation Check