PENGGUNAAN MEDIA KARTU DOMPER UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR PKn SISWA KELAS V SD NEGERI SUKOHARJO 01 MARGOREJO PATI
DOI:
https://doi.org/10.31316/esjurnal.v4i2.175Abstract
Abstrak
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui peningkatan aktivitas dan hasil belajar PKn materi Peraturan Perundang-undangan bagi siswa kelas V SD Negeri Sukoharjo 01 Semester I Tahun Pelajaran 2015/2016 melalui penggunaan Kartu Domper. Penelitian ini dilaksanakan di SD Negeri Sukoharjo 01 pada tahun pelajaran 2015/2016 dengan subyek penelitian adalah siswa kelas V yang berjumlah 15 siswa terdiri dari 6 siswa laki-laki dan 9 siswa perempuan. Metode yang digunakan adalah metode penelitian tindakan kelas yang terdiri dari dua siklus. Hasil penelitian menunjukan bahwa: Pertama, penggunaan Kartu Domper dapat meningkatkan aktivitas belajar PKN materi Peraturan Perundang-undangan bagi siswa kelas V SD Negeri Sukoharjo 01 pada semester 1 tahun pelajaran 2015/2016. Terbukti persentase jumlah siswa dalam kategori aktivitas belajar baik meningkat dari kondisi awal 53% menjadi 75% pada siklus I dan menjadi 87% pada siklus II atau pada kondisi akhir mengalami peningkatan sebesar 34% dari kondisi awal. Kedua, penggunaan Kartu Domper dapat meningkatkan hasil belajar PKN materi Peraturan Perundang-undangan bagi siswa kelas V SD Negeri Sukoharjo 01 pada semester 1 tahun pelajaran 2015/2016. Terbukti persentase ketuntasan belajar siswa meningkat dari kondisi awal 40% menjadi 53% pada siklus I dan menjadi 100% pada siklus II atau pada kondisi akhir mengalami peningkatan sebesar 60% dari kondisi awal.
Kata kunci: Kartu Domper, hasil belajar, aktivitas belajar, Pendidikan Kewarganegaraan, Peraturan Perundang-undangan.
Abstract
The purpose of this study is to determine the increase in activity and learning outcomes PKN Legislation regulation for students of class V SD Negeri Sukoharjo 01 Semester I Year Lesson 2015/2016 through the use of Domper Card. This research was conducted at SD Negeri Sukoharjo 01 in the academic year 2015/2016 with the subject of research is the V student of 15 students consisting of 6 male students and 9 female students. The method used is a classroom action research method consisting of two cycles. The results showed that: First, the use of Domper Card can improve the learning activity of PKN material of Legislation Regulation for the students of Grade V of SD Negeri Sukoharjo 01 in the first semester of academic year 2015/2016. It is proven that the percentage of students in the category of learning activities improved from the initial condition of 53% to 75% in cycle I and to 87% in cycle II or in the final condition increased by 34% from the initial condition. Secondly, the use of Domper Card can improve the learning outcomes of PKN material of Legislation for the students of grade V of SD Negeri Sukoharjo 01 in the first semester of the academic year 2015/2016. Evidently the percentage of students' learning mastery increased from the initial condition of 40% to 53% in cycle I and to 100% in cycle II or in the final condition increased by 60% from the initial conditions.
Keywords: Domper Card, Learning Outcomes, Learning Activities, Citizenship Education, Legislation.
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui peningkatan aktivitas dan hasil belajar PKn materi Peraturan Perundang-undangan bagi siswa kelas V SD Negeri Sukoharjo 01 Semester I Tahun Pelajaran 2015/2016 melalui penggunaan Kartu Domper. Penelitian ini dilaksanakan di SD Negeri Sukoharjo 01 pada tahun pelajaran 2015/2016 dengan subyek penelitian adalah siswa kelas V yang berjumlah 15 siswa terdiri dari 6 siswa laki-laki dan 9 siswa perempuan. Metode yang digunakan adalah metode penelitian tindakan kelas yang terdiri dari dua siklus. Hasil penelitian menunjukan bahwa: Pertama, penggunaan Kartu Domper dapat meningkatkan aktivitas belajar PKN materi Peraturan Perundang-undangan bagi siswa kelas V SD Negeri Sukoharjo 01 pada semester 1 tahun pelajaran 2015/2016. Terbukti persentase jumlah siswa dalam kategori aktivitas belajar baik meningkat dari kondisi awal 53% menjadi 75% pada siklus I dan menjadi 87% pada siklus II atau pada kondisi akhir mengalami peningkatan sebesar 34% dari kondisi awal. Kedua, penggunaan Kartu Domper dapat meningkatkan hasil belajar PKN materi Peraturan Perundang-undangan bagi siswa kelas V SD Negeri Sukoharjo 01 pada semester 1 tahun pelajaran 2015/2016. Terbukti persentase ketuntasan belajar siswa meningkat dari kondisi awal 40% menjadi 53% pada siklus I dan menjadi 100% pada siklus II atau pada kondisi akhir mengalami peningkatan sebesar 60% dari kondisi awal.
Kata kunci: Kartu Domper, hasil belajar, aktivitas belajar, Pendidikan Kewarganegaraan, Peraturan Perundang-undangan.
Abstract
The purpose of this study is to determine the increase in activity and learning outcomes PKN Legislation regulation for students of class V SD Negeri Sukoharjo 01 Semester I Year Lesson 2015/2016 through the use of Domper Card. This research was conducted at SD Negeri Sukoharjo 01 in the academic year 2015/2016 with the subject of research is the V student of 15 students consisting of 6 male students and 9 female students. The method used is a classroom action research method consisting of two cycles. The results showed that: First, the use of Domper Card can improve the learning activity of PKN material of Legislation Regulation for the students of Grade V of SD Negeri Sukoharjo 01 in the first semester of academic year 2015/2016. It is proven that the percentage of students in the category of learning activities improved from the initial condition of 53% to 75% in cycle I and to 87% in cycle II or in the final condition increased by 34% from the initial condition. Secondly, the use of Domper Card can improve the learning outcomes of PKN material of Legislation for the students of grade V of SD Negeri Sukoharjo 01 in the first semester of the academic year 2015/2016. Evidently the percentage of students' learning mastery increased from the initial condition of 40% to 53% in cycle I and to 100% in cycle II or in the final condition increased by 60% from the initial conditions.
Keywords: Domper Card, Learning Outcomes, Learning Activities, Citizenship Education, Legislation.
Downloads
Published
2019-05-08
Issue
Section
Articles
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
-
The journal allow the authors to hold the copyright without restrictions and allow the authors to retain publishing rights without restrictions.
-
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Elementary School is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://journal.upy.ac.id/index.php/es