MANAGEMENT OF SCHOOL PRINCIPAL CHANGES IN ACHIEVING NATIONAL EDUCATION STANDARDS AT SDN 2 UEDELE TOJO DISTRICT TOJO UNA-UNA

Authors

  • Moh Ansar Hasan Universitas Tadulako Palu, Indonesia
  • Rizal Rizal Rizal Universitas Tadulako Palu, Indonesia
  • Surahman J Wilade Universitas Tadulako Palu, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31316/esjurnal.v9i1.1520

Keywords:

Change Management, Principal, National Education Standards

Abstract

Management of School Principal Changes in Achieving National Education Standards at SDN 2 Uedele Tojo District Tojo Una-Una District. Elementary School Teacher Education Study Program, Department of Education, Faculty of Teacher Training and Education, Tadulako University. Advisor Dr. Rizal M.Pd. The problem in this study is about the Management of Change of School Principals in Achieving National Education Standards in SDN 2 Uedele Tojo District, Tojo Una-Una District. This type of research uses qualitative research with a descriptive approach, where the results of this study are described in the form of sentences and words. Bogdan and Taylor define qualitative research as research that produces descriptive data in the form of written or spoken words from people and observable behavior. This type of research is descriptive which aims to provide an overview of various problems based on the factors obtained from the object under study. The object of this research is the principal of SDN 2 Uedele and the location of this research is SDN 2 Uedele. The instrument used in this study was a questionnaire. The questionnaire used to find out how the management of school principal changes in achieving the national education standards at SDN 2 Uedele. The questionnaire consists of 15 questions using alternative answers, namely strongly agree (SS) = 4, agree (S) = 3, doubt (RG) = 2, disagree (TS) = 1. Based on research data and discussion of management changes in school principals in achieving national education standards at SDN 2 Uedele, it can be concluded that the change management of school principals in achieving national education standards is classified as "Good" criteria.

Author Biographies

Moh Ansar Hasan, Universitas Tadulako Palu

PGSD

Rizal Rizal Rizal, Universitas Tadulako Palu

PGSD

Surahman J Wilade, Universitas Tadulako Palu

PGSD

References

Ari Khozin Effendi 2015 “Peran Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Mutu Sekolah Dasar, pada SD Muhammadiyah Mujahidin Wonosari Gunungkidul periode 2007-2014â€

Astawan, I. G., Anggreni, N. M. D., Atmojo, S. E., & Ardiansyah, A. (2021). Improving Thinking Skills (HOTS) Through The Trikaya Parisudha Learning Model. International Journal of Elementary Education, 5(4).

Atmojo, S. E. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Bervisi SETS Dengan Metode Discovery Learning Untuk Menanamkan Nilai Bagi Siswa sekolah Dasar. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 5(01).

Balogun dan Hailey Exploring strategic change (2004: 76) “merumuskan suatu aspek kontekstual yang perlu dipertimbangkan dalam memutuskan suatu perubahan yaitu : Time, Scope, Preservation, Diversity, Capability, Readiness For Change dan Powerâ€

Darliana Sormin M.A 2017 “Manajemen Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan, Di SMP Muhammadiyah 29 Padangsidimpuan Vol 1 No 2 Januari-Juni 2017â€

Firmansyah, A., & Rizal, R. (2019). Potret Keterampilan Berpikir Kritis dan Motivasi Berprestasi Mahasiswa PGSD Universitas Tadulako. Jurnal Inspirasi Pendidikan, 9(2), 103-109.

Hasibuan Malayu S.P (2005: 20) “Manajemen adalah serangkaian ilmu dan seni mengatur proses pemanfaatan SDM Dan sumber daya lainnya secara efektif dan efesienâ€

Hasibuan Malayu S.P (2007: 42) “adalah suatu proses yang khas yang terjadi tindakan pengelolaan, pengorganisasian, pengarahan dan pengendalian yang dilakukan melalui pemanfaatan SDM dan sumber daya lainnyaâ€

Herlina, H. (2019). Pengembangan Bahan Pembelajaran Berbasis Hypercontent pada Pembelajaran Tematik Daerah Tempat Tinggalku. JTP-Jurnal Teknologi Pendidikan, 21(3), 215-230.

Indriyo Gitosudarmo (1990: 10) “proses manajemen terdiri dari perencanaan, pengarahan dan pengawasanâ€

Indriyo Gitosudarmo (1990: 9) “manajemen merupakan kegiatan menggunakan atau mengelola faktor-faktor produksi baik manusia, modal/dana, alat/mesiun/perlengkapan secara efektif dan efesienâ€

Jeff Davidson dalam Firmansyah Nugraha, 2011:20 “perubahan merujuk pada sesuatu yang berbeda dari sebelumnya, Widyadari, April 2018, halm. 136-141â€

Norma Puspitasari 2015:30 “manajemen merupakan suatu proses pengelolaan sumber daya yang ada yaitu : perencanaan, pengorganisasian, pergerakan, dan pengawasan. Menurut George R. Terry (Jamal Ma’mur Asmani, 2011: 48-55)

Pidarta (1988: 14) “manajemen perubahan adalah suatu usaha yang dilakukan oleh seorang pemimpinâ€

Rizal, R., Wilade, S. J., & Herlina, H. (2020). Peningkatan Inovasi Layanan Pendidikan Melalui Implementasi Manajemen Grid Di Sekolah Dasar. Educate: Jurnal Teknologi Pendidikan, 5(2), 43-53.

Sinanang, M., Firmansyah, A., & Rizal, R. (2014). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PKn Melalui Model Kooperatif Tipe (STAD) Kelas IV SDN No 1 Towale Kecamatan Banawa Tengah Kabupaten Donggala. Jurnal Dikdas, 2(2).

Sobirin (2005: 2) “menyatakan ada dua faktor yang mendorong terjadinya perubahan, yaitu faktor eksternal ddan faktor internalâ€

Surahman, S., Suleman, S. M., & Hatibe, A. (2019). Application of Environmental-Based Scientific Approach to Improve Science Learning Activities and Outcomes in Grade IV Students of SD Inpres Koya, North Morowali Regency. Jurnal Riset Pendidikan MIPA, 3(1), 24-34.

Winardi (2005: 61) “manajemen perubahan sebuah konsep perubhan yang direncanakan dan perubahan yang tidak direncanakanâ€

Downloads

Published

2022-01-16

Citation Check