UPAYA PENINGKATAN KEMAMPUAN MELAKSANAKAN PEMBELAJARAN MELALUI SUPERVISI AKADEMIK BAGI GURU KELASSD NEGERI 1 TAWANGHARJO TAHUN PELAJARAN 2015/2016

Authors

  • Supriyanto.Th Supriyanto.Th SD Negeri 1 Tawangharjo Giriwoyo Wonogiri, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31316/esjurnal.v8i1.1207

Keywords:

Learning, Academic Supervision.

Abstract

The purpose of this study is to improve the ability to carry out learning for SD Negeri 1 Tawangharjo teachers in the first semester of the academic year 2015/2016. The research was conducted in the first semester of the 2015/2016 academic year at SD Negeri 1 Tawangharjo, Giriwoyo District Education Unit. The research subjects were all 6 class teachers of SD Negeri 1 Tawangharjo. The data collection technique in this research is the non-test technique. Following the coaching material, namely the ability to carry out learning, the data collection tool carried out is observation or evaluation with an assessment scale. The results showed that the average value in the initial conditions which was only 60 can be increased to 76 (26.67%) at the end of the cycle I and to around 89.33 (17.54%) at the end of cycle II, and from initial conditions to by the end of cycle II, the supervision value increased by 29.33 points (48.88%). Based on these results, it can be concluded that academic supervision can improve the ability to carry out learning for class teachers of SD Negeri 1 the Tawangharjo academic year 2015/2016.

References

Badan Standar Nasional Pendidikan. 2006. Peraturan Menteri Pendidikan NasionalRepublik Indonesia Nomor 22 Tahun 2006 tentangStandar Isi untuk Satuan pendidikan Dasar dan Menengah, Jakarta.

-------. 2007. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 16 Tahun 2007 tentang:â€Standar Kualifikasi Akademik dan Kompetensi Guruâ€. Jakarta.

-------. 2007. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 41 Tahun 2007 tentang: â€STANDAR PROSESâ€Untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta.

Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. 1986 .Kurikulum Sekolah Dasar: Pedoman Pembinaan Guru. Jakarta. Depdikbud.

-------. 1975. Kurikulum Sekolah Dasar 75. Buku III D. Pedoman Administrasi dan Supervisi Pendidikan. Jakarta. Depdikbud.

Direktorat Jendral PMTK. 2010. Materi Pelatihan Penguatan Kemampuan Pengawas dan Kepala Sekolah,: SUPERVISI AKADEMIK. Jakarta.

Ditjend Tenaga Kependidikan. 2010. Pedoman Standarisasi Kompetensi Guru. Bp. Panca Bhakti.

Indrfachrudi, Soekarto. 2006. Bagaimana Memimpin Sekolah yang Efektif. Galia Indonesia. Bogor.

Karnadi. 2010. Pedoman Pelaksanakan Tugas Guru dan Pengawas Serta Peran Kepala Sekolah. BP. Cipta Jaya. Jakarta.

Lembaran Negara Republik Indonesia. 2003. Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem pendidikan Nasional. Jakarta.

Sabri, Ahmad. H. 2007. Strategi Belajar mengajar dan Micro Teaching. PT. Ciputat Press.

Sudjana, Nana. 2008. Pembinaan dan Pengembangan Kurikulum di Sekolah. Sinar Baru Algensindo. Bandung.

Sudjana, Nana. Ibrahim. 2009. Penelitian dan Penilaian Pendidikan. Sinar Baru Algensindo. Bandung.

Uno, Hamzah B. 2010. Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif. Bumi Aksara. Jakarata.

Wiles, Kimball, 1955. Supervision for Better School. New Jersey: Prentice-Hall, Inc.

Downloads

Published

2021-01-06

Citation Check