RELEVANSI ANTARA MATERI PEMBELAJARAN MENULIS DALAM BUKU PELAJARAN KELAS 5 SEKOLAH DASAR DAN KOMPETENSI DASAR KURIKULUM 2013

Authors

  • Syamsul Ghufron Universitas Nahdlatul Ulama Surabaya, Indonesia
  • Rudi Umar Susanto Universitas Nahdlatul Ulama Surabaya, Indonesia
  • Nafiah Nafiah Universitas Nahdlatul Ulama Surabaya, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31316/esjurnal.v8i1.1072

Keywords:

basic competencies, 2013 curriculum, writing material, relevance

Abstract

The purpose of this study was to describe the relevance of writing learning materials in the grade 5 textbooks of elementary schools and the basic competencies of the 2013 Curriculum. This research is library research (library research), which is research based on searching the literature related to the issues to be discussed. The approach used in this study is a qualitative approach. The results of the data analysis show that between the writing learning material in the 5th grade textbooks of elementary schools and the basic competencies of the 2013 Curriculum, there is a very significant relevance. This conclusion is based on the results of data analysis on two research problems which show the following results: (1) There is a very significant relevance between writing learning materials in grade 5 textbooks of elementary schools and basic competencies of knowledge in the 2013 curriculum; (2) There is a very significant relevance between writing learning materials in grade 5 textbooks of elementary schools and basic competency skills in the 2013 curriculum.

References

Abdulkarim, A. (2007). Analisis Isi Buku Teks dan Implikasinya dalam Memberdayakan Keterampilan Berfikir Peserta didik SMA. Jurnal Forum Kependidikan, 26(2), 71–80.

Bangun, T. A. (2016). Analisis kesesuaian antara komponen RPP Bahasa Indonesia kelas VII di SMP Negeri 14 Langsa dan Kurikulum 2013. Edukasi Kultura: Jurnal Bahasa, Sastra Dan Budaya, 1(1).

Bariyah, L. (2014). Analisis Kesesuaian RPP dan Pelaksanaan Pembelajaran Guru SMPN di Kabupaten Mojokerto Pada Sub Materi Fotosintesis dengan Kerikulum 2013. BioEdu, 3(3).

Cooper, J. D. (1993). Literacy: Helping Children Construct Meaning (2end. Ed). Houghston Mifflin Company.

Dewi, M. P., & Taufina, T. (2020). Analisis Kesesuaian Materi IPA Buku Siswa Kelas IV SD terhadap Standar Isi Kurikulum 2013. School Education Journal PGSD FIP UNIMED, 10(1), 50–54.

Dhinata, S. C., & others. (2016). Analisis Kesesuaian Buku Guru dan Buku Siswa Kelas I SD/MI Tema Keluargaku dengan Kurikulum 2013. Universitas Negeri Semarang.

Fairuz, T. (2019). Analisis Kesesuaian Materi IPA dalam Buku Ajar Kelas V SD/MI dengan Kurikulum 2013. MUBTADA, 2(2).

Hamalik, D. O. (2008). Kurikulum dan pembelajaran. Bumi Aksara.

Hamzah, A. (2019). Metode Penelitian Kepustakaan. Malang: Literasi Nusantara.

Handayani, R. A. (2018). Kesesuaian Materi Terhadap Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar pada Buku Ajar Bahasa Arab. LISANIA: Journal of Arabic Education and Literature, 2(1), 28–43.

Hartanti, D. (2016). Analisis Kesesuaian Buku Teks Tematik Terpadu Kelas IV Tema 9 Makananku Sehat dan Bergizi pada Kompetensi Dasar Kurikulum 2013. Universitas Nusantara PGRI Kediri.

Khumairo, G. F. (2015). Analisis Buku Teks Biologi Kurikulum 2013 SMA Kelas XI Ditinjau dari Ketepatan Konsep dan Tingkat Akomodasi Pendekatan Saintifik Pada Konsep Sistem Ekskresi. IAIN Syekh Nurjati Cirebon.

Mahsun. (2014). Teks dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. PT Raja Grafindo Persada.

Muljono, P. (2010). Kegiatan penilaian buku teks pelajaran pendidikan dasar dan menengah. Buletin BSNP, 2(1), 21.

Mulyasa, E. (2013). Pengembangan dan implementasi kurikulum 2013. PT Remaja Rosdakarya.

Muslih, M. (2010). Text Book Writing. Ar-ruzz Media.

Nafi’ah, S. A. (2018). Model-Model Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD/MI. Ar-Ruzz Media.

Nova, N., & Habudin, H. (2017). Analisis Kesesuaian Isi Buku Teks Siswa Kelas IV SD/MI Tema Cita-Citaku Dengan Kurikulum 2013. Primary: Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Dasar, 9(01), 111–130.

Novianto, A. A. M. (2015). Analisis Buku Teks Muatan Tematik Integratif, Scientific Approach, dan Authentic Assessment Sekolah Dasar. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 45(1), 109685. https://doi.org/10.21831/jk.v45i1.7181

Priyatni, E. T. (2014). Desain pembelajaran bahasa Indonesia dalam kurikulum 2013. Bumi Aksara.

Putri, A. E. (2018). Analisis Kesesuaian Materi Klasifikasi Tumbuhan pada Buku Teks Biologi SMA Kelas X dengan Kompetensi Dasar Kurikulum 2013.

Rikiza, P. (2010). Kesesuaian Antara Materi Plantae yang Disampaikan Guru di SMAN Kota Bandung dengan Kompetensi Dasar. Bandung: Universitas Lancang Kuning.

Ruminiati, R., & Andajani, K. (2017). Analisis Kesesuaian Isi Buku Tematik Kelas IV Sekolah Dasar Dengan Pendidikan Karakter, Dan Pendekatan Scientific. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 25(1), 27–36.

Simamora, A. H., & Sudarma, I. K. (2017). Analisis Perangkat Pembelajaran Kurikulum 2013 di Sekolah Dasar. Journal of Education Technology, 1(2), 149–155.

Sugiyono, P. D. (2008). Metode penelitian kuantitatif dan kualitatif dan R&D. Bandung (ID): Alfabeta.

Waluyo, M. (2010). Analisis Buku Sekolah Elektronik (BSE) Kelas VII SMP Pelajaran Matematika Ditinjau dari Implementasi Pendekatan Kontekstual. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Yusmium, I. (2015). Analisis buku teks mata pelajaran ilmu pengetahuan alam SMP/MTs Kurikulum 2013. UIN Walisongo.

Zabadi, F. (2010). Bahasa Indonesia Sebagai Penghela dan Wahana Ipteks serta Implikasi Metodologis Pembelajaran dalam Kurikulum 2013. 1–14.

Downloads

Published

2021-01-06

Citation Check